Norske artister skjønner ikke Spotify


I det siste har noen norske artister truet med å trekke seg fra musikktjenesten Spotify. Nylig valgte Vamp å trekke seg, og sammenligner Spotify med The Pirate Bay. Jeg mener dette er å være korttenkt.

De fleste har nok fått med seg at man lenge har trengt en såkalt invitasjon, for å få Spotify-bruker med tilgang til ubegrenset musikk. Da får man en gratisversjon med reklame. For de som vil ha mer funksjonalitet og unngå reklame, kan man kjøpe et abonnement for 49,- eller 99,- i måneden.

Dog er ikke lenger denne invitasjons-utgaven tilgjengelig for registrering lenger, men det har kommet en erstatning med navnet Spotify Open. Da er det mye strengere begrensning på hvor mye musikk du kan lytte til i måneden.

Kritikken av Spotify som inntektskilde for artister, baserer seg nemlig på gratis-versjonen, som kun innbringer penger via reklame.

Ja, det stemmer, Vamp – og artister/plateselskap som mener Spotify er en dårlig løsning for å tjene penger på musikken deres – reklameversjonen er ikke like gunstig som at folk kjøper alle CD-ene deres, men så lever vi tross alt i 2010. Folk kjøper ikke CD-er lenger, de lastes ned. Ikke via en nettbutikk med halvgode priser og hastighet, men fra for eksempel The Pirate Bay, som tilbyr det hele lynraskt og gratis. Nei, ikke lovlig. Men hvorfor skal noen bry seg om dét? Sjansen er ekstremt liten for å bli tatt, og løsningen er langt bedre enn kjøp av musikk.

Spotify har uansett allerede begynt å løse problemet med at gratisversjonen er lite innbringende for artister. Ved at nye brukere med gratisabonnement ikke kan lytte såpass mye og har mye mer begrensninger i programmet, er betalingsabonnementene mye mer aktuelle enn de har vært før. Dette er jo en meget enkel strategi Spotify har kjørt; de tilbyr et usedvanlig godt gratistilbudet i starten, for så å kutte ut mer og mer, og gjøre betalingsdelen bedre, når folk har oppdaget tjenesten.

Jeg er på ingen måte noen «uhemmet» fan av Spotify. Etter hvert vil det forhåpentligvis bli én av mange hundre (tusen? millioner?) tilsvarende løsninger – vi har jo allerede fått WiMP, som også er flere hestehoder foran gamle musikktjenester. Jeg bruker bare Spotify som et eksempel fordi de var de første som fikk en fungerende løsning ut til folket, og som allerede har fått et hav av brukere. Vi kan vel være enige om at de har revolusjonert hvordan vi skaffer oss musikk. Ingen tvil.

Så, til poenget mitt. At artister trekker seg fra tjenesten, er korttenkt. Vel, de får ikke summene på linje med CD-salg fra Spotify – enda. Men fortsetter de å ha musikken sin der, vil det hjelpe til å holde tjenesten i gang og gjøre den bedre.

Ja, selvsagt er det en fin måte å «true» Spotify med, hadde det bare vært flere alternativer. Nå står WiMP, slik jeg ser det, som eneste reelle konkurrent. Hadde det vært mange flere, kunne selvsagt artistene velget og vraket, så ville tjenestene med de beste regnestykkene overlevd. Men slik er det ikke enda – la oss heller holde Spotify, WiMP og de andre som er like rundt hjørne i live! Første versjon av oppfinnelse, er som oftest ikke den beste versjonen.

Spotify er ikke noe dere skal passe dere for. Det er det som er redningen deres.

En liten digresjon: Det går rykter om at Apple vil lansere en lignende tjeneste snart. Vil vi forkaste Spotify og la gigantiske Apple styre dette også? Ja, de har ikke monopol nok. La oss droppe de som fant det jeg mener er løsningen på det store fildelingsproblemet. Mye bedre at noen andre skal tjene penger på dette. Kremt.


Kvitre ut på Twitter | Del på Facebook | Lagre på Delicious

5 svar til Norske artister skjønner ikke Spotify

  1. Jeg regner med sammenligningen har sitt opphav i omsetningen til hver artist på Spotify, altså hvor mye penger de får ut av det. Er nok endel artister som får mindre enn 10 kr/mnd. 10 kr mer enn de får av Pirate Bay..

    Av David Steinsland · 19. september, 2010 (22:10)
  2. Du kan fortsatt få Spotify Free om du får en invitasjon, registrerte en slik en for noen andre for få dager siden ;-)

    http://www.spotify.com/no/get-spotify/free/#get-started

    Av Robert · 19. september, 2010 (23:01)
  3. @David: Jepp, det er jo at denne omsetningen er litt lav til hver artist, ja. Men som du sier er det jo bedre enn ingenting. Og det er som sagt konseptet de bør støtte, ikke bare tenke på hva de får .

    @Robert: Jau, det stemmer, den er fortsatt tilgjengelig, men Spotify Open rulles ut – og da vil det bli færre Free-medlemmer, mest sannsynlig.

    Av mattisaas · 20. september, 2010 (08:25)
  4. Jeg har sagt det mange ganger før i slike debatter og sier det gjerne igjen. Musikere har livnært seg århundrer uten å ha mulighet til å selge plater. I dag er de nødt til å se på platen som reklame for virksomheten sin, i stedet for en inntekstkilde.

    Og denne er kanskje grei å slenge i trynet på de verste syterne?
    http://e24.no/media/article3808368.ece

    For ikke å snakke om denne:
    http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article506845.ece

    Av Mia Holte · 24. september, 2010 (16:49)
  5. Godt poeng, Mia! Jeg er helt enig, og dette med at musikkbransjen «er i fare», tror jeg er en overdrivelse. Men jeg tror det er viktig å finne nye løsninger vi skal erstatte CD-er med, så ikke enda flere folk får opp øynene for fildeling vs. musikknettbutikker (for det kan jo fort bli sånn).

    La det være klart at jeg støtter denne type teknologi Spotify bruker, og ikke nødvendigvis ser på den som eneste alternativ. Derfor må dette programmet støttes, som har fått i gang denne fantastiske revolusjonen – jepp, jeg vil kalle det dét. Konkurrenter kommer i fremtiden, helt sikkert.

    Noe annet litt spesielt, er at musikk som ligger på The Pirate Bay og lignende, faktisk kan være reklame for artistene. Man må se saken fra litt flere sider og innse at det faktisk ikke må være slik at fildeling går ut på å stoppe å kjøpe CD-er til fordel for fildeling, men at det kan promotere artisten.

    Av mattisaas · 25. september, 2010 (20:25)

Legg igjen en kommentar

Tillatte tags …